عصر طلایی چین یا وداع آمریکا؛ دیدار رهبران چین و آمریکا تعیین می‌کند

هر دو رهبر از تابستان تا کنون گام‌هایی در راه رفع تنش‌ها برداشته‌اند

این دومین دیدار این دو رهبر جهان پس از ریاست‌جمهوری جو بایدن است - reuters

جو بایدن، ریاست‌جمهوری آمریکا، و شی جین‌پینگ، همتای چینی‌اش، در سا‌ن‌ فرانسیسکو دیدار می‌کنند.

بنا بر گمانه‌زنی‌ها، رهبران این دو اقتصاد بزرگ جهان با هدف تثبیت روابط دیپلماتیک دو کشور روز چهارشنبه به دیدار یکدیگر می‌روند.

دوازده ماه گذشته از لحاظ سیاسی برای شی جین‌پینگ چندان مطلوب نبوده است. او اگر بتواند از این دیدار با جو بایدن سربلند بیرون بیاید، می‌تواند روابط آمریکا و چین را به ساحل امن و آرامی هدایت کند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رهبران چین و آمریکا به موضوع‌های مشترک بسیاری، از جمله آزادی دریانوردی در دریای چین جنوبی و حمایت آمریکا از دولت تایوان، خواهند پرداخت.

اما برای شی جین‌پینگ آنچه در وطن رخ می‌دهد نیز اهمیت دارد، زیرا رسا‌نه‌های چینی چهره قدرتمندی از او نشان داده‌اند که مشغول مذاکره با آمریکا است.

تدارک برگزاری این نشست ماه‌ها طول کشید. این دومین دیدار این دو رهبر جهان پس از ریاست‌جمهوری جو بایدن است.

البته هنوز مشخص نیست روسای‌جمهوری بایدن و شی جین‌پینگ در دیدارشان در سان فرانسیسکو، در حاشیه کنفرانس سالانه همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه، تا کجا برای برقراری مجدد روابط دوستانه پیش خواهند رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هر دو رهبر از تابستان تا کنون گام‌هایی در راه رفع  تنش‌ها برداشته‌اند. اما به گفته سارا استاکمن از نیویورک‌ تایمز: «این واقعیت که آمریکا و چین دو کشور قدرتمند جهان‌اند به قوت خود باقی‌ است و ممکن است هر آن این دو رهبر به سرشان بزند و هیچ‌کس نمی‌داند چنین مجادله‌ای چه سرانجامی خواهد داشت.»

او در مقاله‌اش می‌نویسد: «در سال‌‌های طلایی، آمریکا در موفقیت اقتصادی چین ریشه دواند، زیرا نگران خطرهایی بود که ممکن بود چین شکست‌خورده و گرسنه برای جهان داشته باشد. اما این روزها، سیاستمداران آمریکا می‌کوشند راهی برای مهار بلندپروازی‌های بی‌اندازه چین بیابند.»

به گفته او، درست در زمانی که درک چین از دیدگاه جهانی بسیار مهم شده است، به‌علت سرکوب فزاینده در چین و محدودیت‌های جدیدی که آمریکا اعمال‌ کرده است، روابط دو کشور به تیرگی گراییده است.

در پی یورش‌های حزب کمونیست چین به دفترهای شرکت‌های مشاوره آمریکایی و تهدید به ارسال احضاریه‌های کنگره به شرکت‌های آمریکایی که در چین کار می‌کنند، برخی احساس خطر کردند.

همچنین، تعداد دانشجویان آمریکایی که در سال ۲۰۱۵ در چین تحصیل می‌کردند از ۱۵ هزار به ۳۵۰ نفر تقلیل یافته است. این‌ها مواردی نه‌چندان خوشایندند که در سال‌های اخیر بر دو کشور گذشته است.

به گفته جان بریس، نایب‌رئیس کمیته ملی روابط آمریکا و چین، آمریکایی‌ها باید خود را با شرایط جدید وفق بدهند، زیرا «قرار نیست آمریکا» در صدر باشد.

پیش‌بینی می‌شود هزاران معترض به بحران تغییرات آب‌وهوایی، شیوه‌های تجارت، جنگ اسرائیل وحماس، و دیگر مسائل نیز طی برگزاری این نشست به سان‌ فرانسیسکو بیایند.

با توجه به جنگ اخیر حماس و اسرائیل و، در سوی دیگر، جنگ روسیه و اوکراین، این نشست دو قدرت بزرگ جهان اهمیت بسیاری خواهد داشت.

بیشتر از جهان